Hoveddel Side topp

Foredragsholdere blir oppdatert fortløpende

Mer informasjon kommer!

Dagfinn Sæther

Partner/Director Business Development, Tellmann executive advisors

Outsourcing er her for å bli, nå må vi lære hvordan vi lykkes!

Outsourcing av tjenester og funksjoner er ikke noe nytt. Likevel mislykkes stadig norske virksomheter med å la andre ta hånd om egne funksjoner og drift – og særlig innen IT. Og med dette følger store kostnader, uønsket medieoppmerksomhet og tap av omdømme. Er det virkelig slik at outsourcing er blitt for risikabelt for norske virksomheter?
I foredraget skal vi se på hva som preger outsourcing anno 2018. Hva vanlige fallgruver har vært, hva de er i dag, og hva slags grep virksomheter som virkelig lykkes tar? Det blir gode praktiske eksempler og innblikk i relevante caser. 

Dagfinn Sæther er Partner og Primus Nestor innenfor fagfeltet Sourcing i TELLMANN. Han har gjennom de siste 20 årene ledet og bistått i mer enn 100 outsourcinger. Han har derfor lang erfaring med å tilrettelegge for outsourcing og hva som skal til for å sikre at outsorcingen blir vellykket - men har kanskje lært vel så mye av de gangene hvor ikke alt gikk på skinner. Han vil dele av begge typer erfaringer.

Øivind Solheim

IT-direktør, Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo

Handlekraft gjennom sourcing

Med døgnkontinuerlig virksomhetsdrift innenfor helse- og omsorgssektoren settes det høye krav til stabile og skalerbare it-systemer i Kirkens Bymisjon. Riktig sourcing sørger for at Kirkens Bymisjons ansatte har en effektiv IT-hverdag med tjenesteleveranser som understøtter deres behov og organisasjonens fremtidige målbilde. Øivind Solheim deler erfaringer fra prosessen de har vært gjennom, og hva som blir viktig å lykkes med fremover.

Øivind Solheim har de siste 3 årene arbeidet som IT-direktør i Kirkens Bymisjon der han har ledet en omorganisering der man har outsourcet IT-drift og servicedesk og omorganisert intern IT-avdeling.

Deniss Ojastu

Partner / Avdelingsleder, Helmes AS

Kartlegging av outsourcingmarkedet i Europa og Asia: hvor, til hvem, hvorfor og i hvilke tilfeller?

Det finnes tre vanskelige spørsmål når det gjelder outsourcing. For det første, skal vi outsource i det hele tatt? For det andre, om ja, hva da? Og sist: om ja, hvor og til hvem? De to første spørsmålene har et begrenset antall alternative svar (ja/nei, system X eller prosjekt Y), mens det tredje spørsmålet innebærer utallige valgmuligheter med en gang man ser ut av Norge. Vi ønsker å kartlegge markedet i forhold til pris, størrelse, kostnader, kompetanser som finnes og selvsagt risikoer. Vi skal også se på noen modeller som burde hjelpe å finne «rett mann til den rette jobben».

Deniss Ojastu har ledet utviklingsteam og har vært account manager både i Norge, Estland og Kasakhstan. Jobbmessig har han utover det jobbet med IT-folk fra Sverige, Hviterussland, Ukraina, India og Kina.

Stig Øyvann

 tidligere redaktør i Nettverk & Kommunikasjon

Sourcing – ingen suksess av seg selv

Tjenesteutsetting av it-systemer og -tjenester er så å si like gammelt som it-industrien selv, og alt tyder på at dette vil fortsette. De siste par årene har imidlertid tydelig vist at outsourcing ikke blir en suksess av seg selv – snarere tvert i mot. I dag er «alt» koblet til internett, og det stiller strengere krav enn noen gang før til både kunde og leverandør. Tjenesteutsettingen av Helse Sør-Øst og Nødnettet er grelle eksempler på tjenesteutsetting der oppdragsgiveren mistet kontrollen, men det finnes også god læring i disse eksemplene.

Side bunn

Søkeresultater

Sidebunn