Hoveddel Side topp

Demokratisering av IT – hvordan øke utviklingstakten i din virksomhet

Anne-Cecilie Fagerlie – Executive Partner i Gartner

Toppledere vil ha mer IT levert raskere for å skape vekst og redusere risiko.  Dette stiller nye krav til organisering, styring og kompetanse, og det skjer ikke av seg selv.  IT ledere spiller en kritisk rolle i å få denne transisjonen til å skje.  De som har klart dette med gode resultater og samtidig unngått kritiske fallgruver, har tatt noen særskilte grep.

Få aktører har større kunnskap om denne utviklingen enn Gartner. De kommer for å svare på nettopp disse spørsmålene, og gi innsikt i hva som er viktig for virksomheter å tenke på for å lykkes med digital transformasjon.

Om Gartner
Gartner er et amerikansk forsknings- og konsulentselskap som driver forskning rundt digital transformasjon. De bistår over 12.000 selskaper i over 100 land med innsikt og kunnskap om digitalisering, innovasjon og teknologi.

Hva skjer i det nordiske teknologimarkedet?

Trond Riiber Knudsen – TRK Group

Trond Riiber Knudsen vil ta for seg digitale trender i et nordisk perspektiv, og se på hvordan nordiske selskaper jobber med digitalisering og adopsjon ny teknologi. Hva er status i Norden når det kommer til digital transformasjon, og hvilket fokus har selskaper når det kommer til teknologi?

Om Trond Riiber Knudsen
Trond Riiber Knudsen har investert i over 100 selskaper, og er en av Norges mest aktive engleinvestorer innenfor selskaper som driver med digitalisering og digital transformasjon. Han er grunnlegger og CEO av TRK Group, et investerings- og rådgivningsselskap fokusert på aktivt eierskap og rådgivning innenfor distruptive teknologier og digitale tjenester.

Hvordan bli premissgiver i en digital transformasjon?

Kim Jarno-Kristiansen – CEO & digital transformasjon ekspert i Axaz
Morten André Knutsen – CFO & virksomhetsarkitekt i Axaz

Teknologiutviklingen og nye leveransemodeller åpner for uante muligheter for virksomheter som sikter mot å bli datadrevet og endringsdyktige. De kan løse utfordringer knyttet til ressursmangel, og levere løsninger raskere og mer kostnadseffektivt enn tidligere.

Dette krever at virksomhetene tar ansvar og blir premissgivere når teknologivalg skal tas. Med det menes at virksomheter må være kravstiller når løsninger skal anskaffes, og sørge for at løsningene innfrir på forretningsbehovene, til avtalt tid og kost. Leveransemodellene og teknologiene skal tilpasse seg virksomheten, ikke motsatt.

Axaz vil ta for seg hvordan en virksomhet kan rigge seg med de rette kapabilitetene for å lykkes med digital transformajson. De vil blant annet snakke om hvordan virksomheter kan gå frem for å løse forretningsbehov på en fremtidsrettet måte, anskaffe ny teknologi, og ta de riktige valgene for å bli datadrevet og endringsdyktig.

Om Kim Jarno-Kristiansen
Kim har over 20 års erfaring med digital transformasjon og ledelse. Han har jobbet i ulike roller innen teknologi og innovasjon på tvers av mange sektorer, inkludert telekom, finans, media, energi, detaljhandel og offentlig sektor. Kim brenner for teknologi og innovasjon og har vært en strategisk rådgiver til mange av Norges største selskaper, samt en rekke SMB-virksomheter, både private og offentlige. I 2021 hentet han sammen med Morten André Knutsen og Ruben Jenssen tunge investorer på laget og gründet storsatsningen Axaz med mål om å disruptere tradisjonelle IT-leverandører.

Om Morten André Knutsen
Morten André Knutsen brenner for virksomhetsarkitektur, finans, strategi og mennesker. Han startet sin karriere i PwC i 2015 hvor han jobbet med prosjekter innen virksomhetsarkitektur, strategi og finans på tvers av en rekke sektorer. I dag jobber han med å gjøre selskaper mer datadrevet og endringsdyktige, og er genuint opptatt av å hjelpe selskaper å oppnå konkurransefortrinn gjennom bruk av data og teknologi.

Hvordan knytte sammen strategi, teknologi og virksomhet

Gard Havelin – VP of Partner Sales i Ardoq

Nøkkelen for å lykkes med virksomhetsarkitektur er å få kontroll og oversikt over de nødvendige kapabilitetene man trenger for å realisere strategien til virksomheten. Det er derfor helt essensielt å få innsikt i din egen virksomhet, og evne å bruke denne informasjonen til å ta datadrevne beslutninger.
Dagens virksomheter har uendelig mange muligheter, men vinnerne klarer effektivt å prioritere og investere i de riktige initiativene, og dermed få mer verdi ut av data, ta i bruk ny teknologi og utnytte ressurser bedre.

Om Ardoq
Ardoq er et norsk SaaS-selskap som leverer virksomhetsarkitektur-verktøyet med samme navn, og kommer for å snakke om hvordan virksomheter kan navigere digital transformasjon og evne å utnytte muligheter som finnes. Selskapets strategiske verktøy hjelper organisasjoner med å planlegge og forutsi innvirkningen av endringer på tvers av teknologi, kapabiliteter, prosesser og mennesker.

Om Gard Havelin
Gard er VP of Partner Sales i Ardoq. Siden han startet i 2018 har han jobbet i ulike team innenfor customer success, løsningsspesialist, salg og produkt. Med sin bakgrunn innen konsulentbransjen, brenner Gard for å gjøre partnere i stand til å levere mer verdi til sine kunder ved å bruke Ardoqs teknologi for å skape vinn-vinn-relasjoner.

Effektivisering av arbeidsflyt - det som var manuelt i går, forventes automatisert i dag

Marius Tuft – CEO i Appfarm

Norske Appfarm leverer en no-code/low-code plattform for utvikling av forretningsapplikasjoner. De vil snakke om hvordan virksomheter kan automatisere og effektivisere manuelle prosesser, få mer verdi ut av data på tvers av virksomheten og innovere frem nye produkter og tjenester. Appfarm vil også komme med konkrete råd til hvordan virksomheter burde gå frem for å utnytte disse mulighetene.

No-code/low-code gjør det mulig for ressurser uten bred IT-kompetanse å bygge funksjonelle løsninger, raskt og mer kostnadseffektivt enn ved tradisjonell programmering. Med denne teknologien kan vi i stor grad løse utfordringene med mangel på IT-kompetanse fordi man ikke lenger trenger like stor teknisk spisskompentase. Forretningen kan bli mer involvert i bestilling og utvikling av løsningene og med det knytte strategi og teknologi tettere sammen.

Om Marius Tuft
Marius Tuft er daglig leder i Appfarm og har lang erfaring fra no/low-code verdenen. Han er lidenskapelig opptatt av digital transformasjon og hvordan dette kan oppnås både enklere og raskere ved bruk av riktig verktøy og teknologi. Han jobber tett sammen med Appfarms teknologipartnere for å strømlinjeforme veien til digital transformasjon og innovasjon for alle type bedrifter.

Hvordan ta fatt på omstillingsprosesser når forretningsmodeller er nødt til å endres

Morten Stang-Medhus – produktansvarlig i Canon

Digital transformasjon handler om omstilling, innovasjon og bruk av teknologi i utviklingen av nye forretningsmodeller. Canon har en lang historie hvor kjernevirksomheten tradisjonelt har omhandlet kamera og print. Under paraplyen Information Management, et forretningsområde i stadig større vekst, skal Canon hjelpe sine kunder med digital transformasjon ved å ta i bruk egenutviklede og samarbeidspartneres løsninger.

Canon vil ta for seg hvordan man kan ta fatt på omstillingsprosesser når forretningsmodeller er nødt til å endres for å overleve og opprettholde konkurransefortrinn.

Om Morten Stang-Medhus
Morten er produktansvarlig i Canon, og har som et av sine ansvarsområder å knytte til seg relevante partnere for at Canon skal fortsette å tilby viktig og relevant teknologi til virksomheter i fremtiden. Han vil blant annet prate om denne strategien, hvordan lykkes med digital transformasjon og hvordan endre forretningsmodell i en digital verden.

Hvordan lykkes med å ta i bruk ny teknologi i virksomheten

Lillian Hjelmstad – Google Cloud Norway

Utviklingen av ny teknologi går raskere enn noen gang. Volumet av data som blir generert har aldri vært større. Virksomheter adopterer teknologi og nye måter å løse forretningsbehov på i et høyt tempo som gjør at hele organisasjonen må evne å tilpasse seg større og mindre endringer.
Men hva betyr dette egentlig for organisasjonen? Hvordan påvirker den raske endringstakten menneskene som jobber der? Og hvordan bør virksomheter gå frem for skape varig endring?

Disse spørsmålene vil Google ta for seg, og gi innsikt i hvordan virksomheter kan drive endringsledelse som gir best mulige forutsetninger for å lykkes med å ta i bruk ny teknologi og skape en datadrevet kultur.

Om Lillian Hjelmstad
Lillian jobber som Customer Engineer innen applikasjonsmodernisering i Google Cloud Norway. Hun og resten av Cloud-teamet hjelper kunder og partnere i det norske markedet med å forstå forretningskrav og tekniske krav, løse diverse problemstillinger, inspirere til å forstå styrken til Google Cloud og identifisere nye forretningsmuligheter med teknologi.

Lillian har mer enn 16 års erfaring fra systemutviklingsprosjekter, smidig ledelse og salg, med fokus på interaksjonen mellom teknologi, bruker og forretning for å sikre god forretningsverdi, brukersentriske, vennlige, fleksible og skalerbare løsninger.

Side bunn

Søkeresultater

Sidebunn