Main section Page top

Anette Mellbye

Transformasjon og digitalisering er to forskjellige øvelser

Mellbye vil snakke om hvorfor endringene vi står i nå - er så fundamentale, og hva som kreves for å håndtere endringene. Hun er opptatt av at ansvaret for endringene ikke må havne på bordet til CIO -  for transformasjon og digitalisering er to forskjellige øvelser.

Mediebransjen ble truffet tidlig av disrupsjon, og den har vært igjennom enorme endringer. Hva kan andre bransjer lære av mediebransjens læringer?

Anette Mellbye er statsviter og har bakgrunn fra en rekke utviklings- og teknologirelaterte stillinger i Schibsted-konsernet. Hun har blant annet bygget opp og ledet Aftenposten Mobil AS - og har dermed hatt ansvar for den plattformen som transformerer mest, mobilen, i den bransjen som til nå disrupteres hardest, nemlig mediebransjen. Hun var initiativtager til Aftenpostens konferanserekke «Teknologi og Fremtiden arbeidsmarked», og deltar selv aktivt i debatten om omstilling av Norge og norsk næringsliv.  I Schibsted har Mellbye også inngått i et globalt team hvis oppdrag var å fasilitere transformasjonen av Schibsted fra å være et tradisjonelt, hierarkisk og desentralisert konsern, tilstede i 31 land, til å bli en global matrise-organisasjon; der produkt og teknologi går på tvers. Transformasjonen er ikke minst et svar på konkurransen Schibsted møter fra aktører som Facebook og Google. Mellbye sitter i flere styrer, som XXL, NTB og Ullevål Stadion Group og inngår i tenketanken for fremtidens kollektivtrafikk i Norge (Kollektivtrafikkforeningen). Mellbye er i dag selvstendig rådgiver og investor.

Christian H. Thommesen

Hvilke selskaper vil markedet investere i?

 Kapitalens økende krav til BÆREKRAFTIGE INVESTERINGER 

– om Det private, lønnsomme alternativet til offentlig bistand»

De to største globale utfordringer er fattigdom – fordeling av ressurser, og klima – knapphet på ressurser. Tradisjonelt har verdenssamfunnet angrepet utfordringene gjennom gavemidler via statsbudsjetter med bidrag fra privat filantropi. Men de senere år har næringslivet og investorer blitt oppmerksomme på at det er mulig å oppnå finansiell avkastning samtidig som man bidrar til sosial utjevning og løser klimautfordringene. Thommessen sitter i styret for responsAbility Investments AG, en av verdens ledende forvaltere innen den nye aktivaklassen «utviklingsinvesteringer» (i Norge ofte kjent som impact investments). Selskapet forvalter nær USD 3,5 milliarder, som tilsvarer størrelsen på det norske bistandsbudsjettet. Thommessen vil i sitt innlegg vise hvorfor det i det lange løp blir hensiktsmessig for så vel institusjonelle investorer som velstående privatpersoner å investere i bærekraft i den tredje verden. Konsekvensen av dette trendskiftet vil også merkes i næringslivet; så vel globale aktører som mindre selskaper må i økende grad forholde seg til bærekraft og emerging markets dersom konkurransekraften skal kunne opprettholdes.

Christian H. Thommessen er styremedlem i responsAbility investments AG, Zurich, en av verdens ledende forvaltere innen bærekraftige investeringer , og etablerende styreleder i responsAbility Nordics as, et datterselskap som søker å skape et marked for denne nye aktivaklassen i Norden.Thommessen har de siste 14 år kombinert rollen som aktiv eier/styreleder i teknologi, eiendom og såkalte «tripple bottom line» selskaper, med et profesjonelt engasjement innen bistand/utvikling.

Han var direktør i UNDP med ansvar for å etablere Privat Sektor Divisjonen.Han var styreleder i Redd Barna og styremedlem i den globale Save the Children alliansen samt med-grunder og styremedlem i Save the Children Germany.

Thommessen var den første styreleder i Opera Software og ledet selskapet gjennom børsnotering ved Oslo Børs,-vært styremedlem i Kistefos,styreleder/medlem i Tomra, Trio og PC-systemer. Styremedlem i NRK og ved NTNU samt medlem av EU’s e-commerce råd. Frem til år 2000 ledet han Glamox, General Manager for IBM Europa’s internet virksomhet, adm.dir. IBM Norge, fabrikkdirektør ved Norsk Hydro Notodden samt prosjektleder og konsulent i McKinsey.

Per Magnus Veierland

Per Magnus Veierland vil foredra rundt hans bakgrunn i AI og robotikk, og snakke om litt status rundt AI og hvordan dette kan anvendes i bedrifter. Han har i tillegg til studier en egen startup og masterprosjekt med droner.

Per Magnus Veierland vil også drøfte hvordan han ser kompetansebygging er i endring.

Ved NTNU jobber Per Magnus Veierland med å utvikle et dataprogram som skal avdekke feil på strømnettet ved å analysere bilder tatt fra luften.

Veierland samarbeider med selskapet Sevendof, startet ved NTNU, som utvikler en selvflyvende drone. Målet er at den kunstige intelligensen skal sitte i dronen og analysere bildene av strømnettet samtidig som dronen flyr over strømnettet.

I dag gjøres dette manuelt ved at mennesker tar og analyserer millioner av bilder for å identifisere feil.

Veierland har som mål at hele denne prosessen skal gjøres automatisk ved hjelp av kunstig intelligens.

– Ved automatisk analyse av bildene vil du få samme resultat hver gang, mens ulike mennesker vil gjøre ulike vurderinger. Det kan sammenlignes med at forskjellige norsklærere vil vurdere samme norskstil ulikt. Resultatet er at maskiner på egen hånd kan oppdage feil på strømnettet mye raskere og mer nøyaktig enn i dag, sier Veierland.

Ved NTNU jobber Per Magnus Veierland med å utvikle et dataprogram som skal avdekke feil på strømnettet ved å analysere bilder tatt fra luften. Veierland samarbeider med selskapet Sevendof, startet ved NTNU, som utvikler en selvflyvende drone. Målet er at den kunstige intelligensen skal sitte i dronen og analysere bildene av strømnettet samtidig som dronen flyr over strømnettet.

I dag gjøres dette manuelt ved at mennesker tar og analyserer millioner av bilder for å identifisere feil. Veierland har som mål at hele denne prosessen skal gjøres automatisk ved hjelp av kunstig intelligens. – Ved automatisk analyse av bildene vil du få samme resultat hver gang, mens ulike mennesker vil gjøre ulike vurderinger. Det kan sammenlignes med at forskjellige norsklærere vil vurdere samme norskstil ulikt. Resultatet er at maskiner på egen hånd kan oppdage feil på strømnettet mye raskere og mer nøyaktig enn i dag, sier Veierland.                                                                                                                        Aftenposten 1.4.2017

Per Einar Dybvik og Gunnar Sellæg

Dagens marked krever en annen form for innovasjon enn hva man er vant til

Uttesting av ideer og løsninger er ikke dagens linjeorganisasjon bygget for. Laboratoriet er stedet for uttesting.

Det etterhvert er en erkjennelse blant mange store organisasjoner at dagens marked krever en annen form for innovasjon enn hva man er vant til. Vi jobber med mange av de store selskapene i Norge (Telenor, DNB, Hafslund, Møller, Circle K, Aller, Posten, Kartverket, Oslo kommune, OBOS, NSB, ABB, Orkla) som har satt innovasjonsprosesser høyt på agendaen. Derfor engasjerer de seg i StartupLab for å lære av gründermiljøet.

Utfordringer vi ser er:

  • organisasjonsstruktur (løse strukturelle utfordringer eks. egne selskaper/prosjekter vs. funksjonelle strukturer i en linjeorganisasjon
  • menneskene (klare å rekruttere og fremdyrke entreprenører som er opptatt av idéen/resultatet, mer enn egen karriere i en stor maktstruktur)
  • innovasjonssykluser  (krav til fornying/endring er så stor at innovasjon blir en kjerneprosess og en del av kulturen)
  • tempo - time to market blir viktigere for mange. Det krever raske beslutninger.
  • risikovillighet
  • må tørre å satse uten at alle svarene er gitt på forhånd

 

Per Einar Dybvik er partner på StartupLab. Han kom i 2014 etter å ha forlatt WiMP, som han grunnla i 2009. Han har 25 års internetterfaring fra Telenor, Schibsted og Aspiro.

På Telenor Research ledet han prosjektet som ble Opera-nettleser,- ledet av Telenors web-tjenester Origo og Gule Sider før grunnleggelsen av Neo Interaktiv.

I 2000 hjalp han med å starte Schibsted Telecom som fusjonerte med Aspiro.

Page footer

Search results

Page bottom