Hoveddel Side topp

Dagens foredragsholdere

Geir Børdalen

Hovedprosjektleder for NRKs logistikk infrastruktur-prosjekt "Origo", NRK BETA

Alt du vil vite om filbasert produksjon i radio og TV (men ikke våger å spørre om)

De siste 10-20 årene har fysiske lagringsformater gradvis blitt erstattet av filer i radio- og TV-produksjon. Dette gjør at noe har blitt enklere – men noe annet – la oss kalle det «logistikken» – har blitt vesentlig vanskeligere. Innholdet vårt er ikke lenger på et bånd som ligger pent på pulten til den som jobber med det – eller står i hyllene i et arkiv. Det er i en hurtig voksende mengde filer som helst bør finnes igjen tre måneder senere – og tre år senere. For ikke å snakke om å holde rede på de ulike versjonene. 

Geir Børdalen er hovedprosjektleder for NRKs logistikk infrastruktur-prosjekt "Origo". Her gir han NRKbetas lesere en guidet tur gjennom oppbyggingen av ny logistikk infrastruktur for NRK.

Bio:
Ansvarlig for strategisk planlegging av NRKs investeringer siden 2008 og hovedprosjektleder for NRKs Origo prosjekt (2014-). Bakgrunn som journalist, programingeniør, fotograf, prosjekt- og prosessleder, grafisk fasilitator og «datanerd». Teknologisjef for NRK nyheter gjennom over 10 år. Prosjektleder for NRKs utvikling av nettspillere fra 2009-2013

Mer informasjon om dette foredraget kommer!

Torstein Hoem

Direktør, Etatenes FellesForvaltning (EFF) - Skattedirektoratet

EDAG ved Skattedirektoratet ,-den største IT reformen i Norge 2014/2015

Tre etater har samarbeidet for å forenkle rapporteringen av lønns- og ansattinformasjon til det offentlige. Gjennom EDAG-prosjektet og etablering av a-ordningen har 5 skjema er erstattet av en ny, månedlig innrapportering fra landets arbeidsgivere - direkte fra den enkelte virksomhets lønnssystem, eller via skjema i Altinn. Gjennomføringsløpet har vært preget av et bredt, tverrfaglig samarbeid. En ny lov med forskrifter er vedtatt, begrepsapparat er harmonisert, et nytt mottakssystem er utviklet og 37 lønnssystemer som har blitt tilpasset ordningen. Ordningen er innført til ca 220 000 opplysningspliktige og 3 etaters kjernesystem er skrevet om og tilpasset løsningen. Resultatet er en innrapporteringsordning som skiller seg dramatisk fra det tradisjonelle elektroniske skjemaet. En ordning med betydelige gevinster for næringsliv, etater og inntektsmottakere.

Bio:
Torstein Hoem er utdannet sivilingeniør fra NTNU, med nesten 10 års erfaring fra konsulentbransjen (Accenture). Han har vært løsningsarkitekt, prosjektleder og har  i de siste årene jobbet med forretningsutvikling og styring av noen av Skatteetatens største prosjekter.  Torstein han nylig gått inni rollen som direktør for EFF (Etatenes Fellesforvaltning) – en nyopprettet avdeling i Skattedirektoratet med ansvar for forvaltning av a-ordningen på vegne av de 3 samarbeidende etatene.

Jens Petter Mathisen

Mathisen Consulting AS

Adam og Eva sitt nettsamfunn

Adam og Eva frisører bygde et rimelig og effektivt nettsamfunn, og fikk bl.a 20% av omsetningen fra nettbestilling i løpet av to år. Forretningsidé og innhold beskrives av Rådgiver Jens Petter Mathisen.

AdamogEva.no er et nettsted med over 20 000 medlemmer (kunder). Dette er en rik plattform hvor intern dialog skjer ved at alle medlemmer har sin egen profil. Frisører og stylister blogger om erfaringer og resultater. Instagram er er naturlig plattform for distribusjon av bilder fra deres kreasjoner. Bestilling av timer og produkter skjer via plattformen mot bakenforliggende timesystemer og netthandelssystem, levert av det norske utviklingshuset Bloc AS som i sin tid var større enn Facebook i Norge.

Bio:
Jens Petter Mathisen har 30 års fartstid i IT-bransjen, med bakgrunn i salg og som markedsdirektør i organisasjoner som Capgemini, Evry (Teamco), SoperaSteria(Bull) og Sun Microsystems. De åtte siste år har han jobbet som rådgiver for IT-selskaper med fokus på forretningsutvikling.

Han er en sterk tilhenger av å bygge fagfora, og bruk av faglig-sosiale nettverk for samhandling, samt stolt initiativtager og oppstarter av bl.a JavaZone for javautviklere og CIONET for IT-direktører i Norge.

Sten Morten Misund-Asphaug

Teknisk markedsfører, TimeTools

Hvordan bruke søk og sosiale media som markedskanal, og hente 20 -100x resultat av annonsekostnaden?

De siste to årene har vi testet betalt annonsering innen søk og sosiale media hos Adam og Eva Gruppen, med svært gode resultater. Sten Morten Misund-Asphaug viser prosessen som gjør at vi kan hente opptil 100x resultat av annonsekostnaden. 

Bio:
Sten Morten Misund-Asphaug har bakgrunn som både programmerer og markedsfører, og kaller seg i dag Teknisk Markedsfører. Hans kunder inkluderer FINN.no, NRK, NSB, og Adam og Eva Gruppen.

Sten Morten brenner for å bruke it-kompetanse som strategisk middel for å øke bedrifters lønnsomhet. Han er kjent for å skape lønnsomme prosesser med lav risiko.

Truls Klokkerud

Business Development Manager, Embriq AS

Vårt digitale hjem! Hva skjer med innføring av AMS samt bruk av elhub

Energibransjen står ovenfor en digital revolusjon. Gjennom installasjon av smarte målere i alle norske hjem, og gjennom innføringen av en nasjonal hub for alle måledata (elhub) så digitaliseres bransjen og det åpnes opp for nye aktører.

 Men hva skjer egentlig når denne bransjen møter erfarne digitale konsumenter på en åpen konkurransearena? Det blir morsomt, men blir det like morsomt for alle? Energibransjen har fungert omtrent på samme måte i over 100 år. Turbinene snurrer og strømmen blir levert hjem til de tusen hjem. Energiloven som kom på begynnelsen av 90-tallet ga et skille mellom marked og monopol, men det er ingen egentlig sterk konkurranse i dette markedet, og kundene har for lengst plassert strøm i skuffen for lavinteresseprodukter. Men nye forbruksmønstre har definitivt høy interesse hos energiselskapene. Effektbelastningen fra tusenvis av Elbiler, induksjonsovner og andre nye duppedingser er høyst merkbar for energiselskapene. Og som om det ikke var nok, snart er det vanlig med solceller på taket og en Tesla batterivegg i kjelleren…… 

Bio:
Truls Klokkerud er utdannet siviløkonom og har de siste 15 årene jobbet i IT-bransjen med hovedfokus på prosjektledelse, digitalisering og forretningsutvikling. Siden 2006 har han jobbet i Embriq AS som er en ledende leverandør av IT-tjenester til energisektoren og til andre bransjer med store krav til transaksjonsintensive og forretningskritiske løsninger. Han har særlig fokus på markedssiden av energisektoren og er ekstremt opptatt av de endringene som snart treffer norske forbrukere.

Side bunn

Søkeresultater

Sidebunn