Hoveddel Side topp

Oversikten oppdateres fortløpende

Velkommen til Trøndelag og teknologi hovedstaden Trondheim

Aurora Meland Winger – Nestleder i Finans- og næringskomiteen i Bystyret

Strategisk allianse for digital tjenesteutvikling

Terje Storhaug – CDTO i Ruter & Chairman of the Board i ITxPT

Terje Storhaug begynte i Ruter i 2015 etter flere år i ledende stillinger i «broadcast/media» bransjen i Telenor Broadcast.  I Ruter har han vært en drivkraft i digitaliseringsprosessene innen kollektivtrafikken – både nasjonalt, men også internasjonalt som styreleder i ITxPT, som er en bransjeforening som jobber med standardisering av IT innen kollektivtrafikken.  De første ITxPT-bussene i verden ble satt i trafikk på Romerike sommeren 2019.   

Ruter investerer nå betydelige ressurser innen kunstig intelligens (KI) benytter data fra kjøretøy og kunder sammen med KI for å skape enda bedre kundeopplevelser.  Ruter ble tildelt Forskningsrådets innovasjonspris i 2023 for sitt arbeid med KI.

Terje har i flere år jobbet aktiv for å få etablert en strategisk allianse i mobilitetsbransjen innen digital tjenesteutvikling, og Ruter etablerer et eget selskap for digital tjenesteutvikling 01.01.2024

Selvkjørende store busser

Kai Roger Kristoffersen – prosjektleder autonome kjøretøy i VY

Kai Roger Kristoffersen leder arbeidet med selvkjørende buss i Vy. Kristoffersen har mer enn 20 års erfaring innenfor kollektivtransport, reiseliv, bildeling, forretningsutvikling og innovasjon i Vy, blant annet fra CEO og COO roller i flere av selskapene i konsernet. I dag jobber han som forretningsutvikler med fokus på automatisert kollektivtransport og selvkjørende busser. 

Fotograf: Mads Kristiansen

Hvordan kan ny teknologi og automatisering bidra til smart, miljøvennlig og kostnadseffektiv drift og vedlikehold?

Helen Roth – daglig leder i VIA – Næringsklyngen for transportinfrastruktur

Helen skal snakke om hvorfor teknologi og automatisering spiller en viktig rolle i transportinfrastruktur. Hun er daglig leder i VIA - Næringsklyngen for transportinfrastruktur, og har bidratt til å bygge klyngen fra bunnen av tilbake til 2016 da den ble etablert som Norwegian Tunnel Safety Cluster. Hun har bakgrunn fra media og fra offentlig administrasjon, og har i mange år jobbet med forretningsutvikling, forskning og innovasjon.

Hvordan kan vi skape bærekraftige reiser med data og AI?

Christel Borge – administrerende direktør i Entur

Alle snakker om kunstig intelligens og hvordan det kan endre samfunnet, men hvor begynner vi egentlig? Og hvordan kan vi dra nytte og skape verdi av hverandres data? Skal vi bruke AI til å skape mer bærekraftige reiser, mer effektiv kundeservice og bedre samferdsel, må vi jobbe sammen på tvers. Hva må gjøre da – sånn helt praktisk?»

Christel Borge er stolt administrerende direktør i Entur, er teknologientusiast og brenner for å få flere til å velge kollektive, bærekraftige reiser. Hun har tidligere hatt sentrale lederstillinger i Telenor-konsernet og jobbet i McKinsey.

Tech gigantene leder racet – hvilke roller og muligheter bør norsk industri ta?

Frode Kjos – Director i Deloitte AS

Frode vil fortelle litt om siste status på autonome kjøretøy basert på prinsippet «seeing is believing». Fra et uoversiktlig aktørbilde ser vi nå gjenkjennelige forretningsmodeller, prisfastsettelse testes ut, gjenlevende aktører har produkter og tjenester vi kjenner osv.

Mer forutsigbar fremkommelighet for kundene

Hanne Nettum Breivik –  forretningsutvikler i Statens vegvesen

Mer effektiv utnyttelse av eksisterende infrastruktur og en enklere reisehverdag for alle er noen av målene Statens vegvesen jobber mot. For å få det til må vi jobbe tverrfaglig og hjulpet av data, innsikt og kundefokus. Kundene våre er mange og forskjellige - og har mange ulike formål med reisen. Vi skal hjelpe alle med å ta gode valg for sin reise, gi en forutsigbarhet både i normal- og avvikssituasjoner og på den måten bidra til best mulig trafikkflyt og samfunnsnytte. Programmet LØFT er etablert for å bidra i denne omstillingen, og vi vil komme inn på hvorfor vi er etablert, hva vi gjør og hvordan vi jobber.

15 års erfaring fra ulike roller innen samferdsel og transport.
Jobber som forretningsutvikler i Statens vegvesen, med fokus på kundeorientering og gode tjenester for trafikantene.
Styreleder i ITS Norway - som kobler myndigheter, industri og forskning sammen.

30 år med norsk høyteknologieksport

Steinar Furan – Global Manager Bid i Q-Free

Med nesten 40 års erfaring har Q-Free etablert seg som en global pioner innen høyteknologiske løsninger. Siden 1991 har vi vært ledende innen utvikling av automatiske bompengesystemer. Med 17 kontorer spredt over hele kloden, leverer Q-Free nøkkelferdige løsninger til bomvegoperatører. Vi ser frem til å delta på ITS-Forum 2024, der vår Global Director, Steinar Furan, vil gi dere et innblikk i vår reise fra vårt første utenlandske salg til vår nåværende globale suksesshistorie.

Steinar er en erfaren ingeniør på 60 år, med utdannelse fra Trondheim Ingeniørhøgskole i 1984. Han har dedikert over tre tiår til Q-Free, hvor han for tiden innehar stillingen Global Manager Bid. Steinar har spilt en avgjørende rolle i selskapets suksess, og hans ekspertise og ledelsesferdigheter har vært hjørnesteinene i flere vellykkede prosjekter og strategiske initiativer.

Utfordringene rundt innføring av automatisert transport

Siri Vasshaug – seniorrådgiver, Vegtransport i Statens Vegvesen

Siri Vasshaug er seniorrådgiver i Vegdirektoratet. Hun har det siste året vært prosjektleder for arbeidet med utkast til Nasjonal strategi for Automatisert veitransport. Arbeidet skal gi retning for hvordan Norge innfører automatisert transport, som samtidig skaper trygge rammer og bruk av automatisert transport i tiden fremover. I sitt foredrag på ITS Forum vil hun fortelle om arbeidet, gi en kort status og samtidig løfte blikket for å tenke høyt om både muligheter, utfordringer - rett og slett dilemmaene - i innføringen av automatisert transport.
 
Siri er en statsviter med erfaring fra innovasjons- og samarbeidsprosjekt i flere ulike organisasjoner, og trives best når hun får samarbeide med ulike faggrupper for å skape verdi for hele samfunnet.

Autonome passasjerferger - nye muligheter for kollektivtransport i urbane strøk

Egil Eide – førsteamanuensis ved NTNU

Egil Eide er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer ved NTNU. Han har siden 2016 ledet prosjektet for å bygge og teste de autonome fergene "milliAmpere1" og "milliAmpere2" som er utviklet av forskere og studenter ved NTNU i Trondheim. Ferga "milliAmpere2" ble høsten 2022 satt i prøvedrift i Trondheim som verdens første selvkjørende passasjerferge.

Erfaringene fra denne prøvedriften viser at en slik type ferger har et stort potensial for å skape effektive tverrforbindelse over elver og kanaler i bystrøk til en langt lavere pris enn å bygge gangbruer på de samme strekningene.

Hva skjer i AtB?

Grete Fuglem Tennås – administrerende direktør i AtB

Grete gir en oversikt over generell status og en rask oversikt over ulike utviklingsprosjekter i AtB.

  • Nytt mobilitetsanbud 2029
  • Samkjøring
  • Mikromobilitet Melhus, Malvik, Stjørdal
  • Beacons – nye muligheter for datafangst og billettering
  • Utviklingssamarbeid med Entur «alt-i-en-app»
  • Shiftr – elektriske hurtigbåter med batteribytte

 
Grete er administrerende direktør i mobilitetsselskapet AtB.  Grete har en lang erfaring fra samferdselssektoren etter å ha jobbet i Torghatten-konsernet i nærmere 12 år og de siste 3 årene i AtB.  Grete har sin bakgrunn fra økonomi, marketing, strategi og ledelse og er opptatt av å jobbe med kontinuerlige forbedringer.

Elektrisk vei

Pål Preede Revheim – seniorrådgiver innen teknologi- og forretningsutvikler i AtB

Pål er PhD i fornybar energi, Msc i anvendt statistikk og har jobbet de siste 12 årene i skjæringspunktet mellom energi og transport. Pål har tidligere vært med på å planlegge ladenettverk for elbiler, elektrifisere en rekke norske havner og elektrifisere busser og rutebåter på Østlandet, og jobber nå for at all buss i Trondheim skal bli utslippsfri fra 2029.

Offentlig mobilitetssamarbeid (om digitale løsninger)

Fay Maria Loe – senior prosjektleder i avdeling teknologi- og tjenesteutvikling i AtB

Fay har ansvar for selskapets arbeid med OMS – offentlig mobilitetssamarbeid.

FLEKS-ferge, fremtidens fergeløsninger

Christian Baug – rådgiver ved Vegavdelingen i Trøndelag fylkeskommune

Alle transportformer opplever en spennende utvikling innen autonomi. Kan økt automatisering bidra til å redusere utfordringene med lav kapasitet, begrenset mobilitet, og nedetid for fergesamband langs kysten?

Christian jobber med utredning av vegprosjekter og innovasjon på samferdselsområdet. Han er fremtidsoptimist og brenner for økt samarbeid innenfor samferdselssektoren.

Batterienes forventede storeslem i lastebiler

Sigve J. Aasebø – Senior Advisor i Statens Vegvesen

Batterielektrifisering startet med mindre forbruker-elektronikk, før den overtok personbilmarkedet. Nå er den på vei inn i lastebilene. Dette blir sannsynligvis den nye og svært lønnsomme teknologien for godstransport.

Vi vil se på muligheter og hindringer på veien frem mot 2030.

Selvkjørende elektriske byferger

Øyvind Smogeli – CTO og medgründer i Zeabuz og Professor 2 ved NTNU

Det finnes mange store visjoner rundt selvkjørende biler og busser, men det er lite, om noen, norsk teknologi i spill. Så la oss heller se hvordan vi kan gjenerobre urbane vannveier med ny norsk maritim teknologi. Zeabuz er en spin-off fra NTNU som utvikler maritime autonomiløsninger, og sommeren 2023 leverte teknologien til verdens første selvkjørende elektriske byferge i Stockholm. Nettverk av slike små, elektriske, selvkjørende ferger med høy tilgjengelighet og lav driftskostnad vil bli en helt ny mobilitetsmode og et nytt verktøy for bærekraftig byutvikling. Vi vil flytte trafikk fra vei til vann, redusere utslipp og gjøre det enklere å komme seg rundt til fots, med sykkel og annen mikromobilitet.

Øyvind er CTO og medgründer i Zeabuz og Professor 2 ved NTNU. Han har tidligere vært CTO, COO og CEO i Marine Cybernetics og hatt ulike lederroller i DNV innenfor både klasse, rådgivning og forskning. Hans mål er å introdusere troverdige og sikre maritime autonomiløsninger som vil revitalisere vannveien som effektiv og bærekraftig infrastruktur.

Effektiv samhandling, innsikt og automatisering i praksis?

Vidar Gamlem – daglig leder i Voglio
Tom Lien
– partner og prosjektdirektør i Voglio
Jon Mohaugen
– salgsdirektør i Voglio

Hvordan kan du gjøre dine fagapplikasjoner til en del av en digitalisert fremtid?
Hvordan knytte systemer og prosesser sammen raskt og effektivt?
Hva kan vi gjøre i dag?

Teknologi er her for smarte, miljøvennlige og kostnadseffektiviserende tiltak. Voglio vil i denne sesjonen gå gjennom noen praktiske eksempler på hvordan dette kan løses for Transport og logistikk organisasjoner.

Vidar Gamlem er grunnlegger og daglig leder i Voglio. Vidar jobber med selskap-kunde- og produktutvikling, i tillegg til den daglige driften i selskapet. Han kan knytte det forretningsmessige til prosesser, og dernest til teknologi som skal understøtte disse valgene og kravene. Han er utdannet elektriker, ingeniør og innehar en mastergrad innen ledelse. Han har lang erfaring fra ulike roller fra både store og mindre organisasjoner (blant annet Telenor og Merkantildata, nå Atea).

Tom Lien har nå mer enn 35 år fra IT-bransjen. Han har erfaring som leder og styreleder og de siste 16 årene har han arbeidet med utvikling av organisasjoners leveringsevne, herunder ledelse av
konsulent-og-rådgivnings virksomheter. Han har ledet og vært rådgiver i prosjekter i ulike skybaserte settinger med kunder,
arkitektur-utfordringer, leveranser av skybaserte løsninger med krav til innhold og funksjonalitet, prosessanalyse for samhandling på tvers av leverandører-og organisasjon og ikke minst implementering av integrasjonsløsninger (IPaaS).

Jon Mohaugen er salgsdirektør i Voglio, et selskap som tilbyr innovative løsninger rundt integrasjoner, arbeidsflyt og prosessoptimalisering. Han har en solid bakgrunn innen salg, salgsledelse og prosjektledelse, med nærmere 30 års erfaring fra ulike bransjer og selskaper som Dell, IBM, Advania, Boomi, Commaxx, CA, TechData, Ericsson og flere. I rollen som salgsdirektør så er første prioritet for Jon og alltid hjelpe til med å synliggjøre verdi for kundene gjennom at Voglio leverer effektive og lønnsomme prosjekter.

CoPilot i transportbransjen

Amund Tveit – Principal data scientist i Microsoft Development Center

Amund gir en oversikt over Microsoft sine AI-løsninger for transportsystemer og nye muligheter med copilot og multimodale AI-modeller.

Amund jobber med anvendelse og utvikling av AI for Microsoft 365 Copilot. Han har en doktorgrad i maskinlæring (AI) fra IDI,  NTNU og har 25 års erfaring fra utvikling av produkter og tjenester hvor AI ofte har vært en viktig del. Leder i Youtube (memberships), leder av data science i Zedge (personalisering av mobiltelefoner), leder i Google (news for iPhone & skandinavisk produktkvalitet), grynder i Atbrox og konsulent i IBM Canada (telecom), Storebrand (trainee).

Amazon Innovasjonskultur

Sven Sunde – Enterprise Sales Leader Nordics i Amazon

I en tid når teknologi forandrer seg fort er det viktig å strukturere din organisasjon for å ta det best i bruk. Amazon har en spesiell tilnærming til innovasjon som er tett knyttet til hvordan vi bruker teknologi og organiserer våre team. I denne sesjonen introduserer Sunde hvordan vi innoverer i Amazon, organisert rundt fire avhengige elementer: kultur, mekanismer, arkitektur og organisasjon.

Sven har jobbet i AWS med det norske markedet de siste 7 årene med å hjelpe kunder å drive innovasjonsprosjekter og få mest mulig ut av AWS-skyen.

Er betalingskortet framtidens reisebevis?

Christian Aune Thomassen – CTO og medgründer i WTW Software

Side bunn

Søkeresultater

Sidebunn