Hoveddel Side topp

Siden oppdateres fortløpende

Sikkerhetsarbeid hos en vegmyndighet

Suzanne Rian – tidligere sommerstudent, Statens Vegvesen
Tomas Levin – sjefsingeniør, Statens Vegvesen

Fra Statens Vegvesen sin side, hvilken rolle har myndighetene og hvem er rette myndigheter? Hvordan kan det offentlige og private samarbeide om sikkerhet for å finne balansen mellom hva som er sikkert nok og effektivt nok?

Suzanne er Masterstudent i Security, Intelligence and Strategic Studies ved universitetet i Glasgow, Trento og Praha med fokus på cybersikkerhet, risikohåndtering og geopolitikk.

Tomas er ansatt i Statens vegvesen og arbeider med utprøving av ny teknologi for bygge kunnskap om styrker og svakheter og blant annet initiativtaker til sikkerhetstesten Jammertest.

Veiprising for massemarkedet

Ola Martin Lykkja – prosjektleder veiprising, Q-Free

The prime mover in intelligent traffic solutions. Together, we create sustainable smart cities where people, goods, and data travel safely and efficiently.

Q-Free leder Tag4All prosjektet i samarbeid med Statens vegvesen, SINTEF og SkyttelPASS. Dette er en videreutvikling fra GeoFlow der man utforsker mulighetene for å innføre veiprising der det er lagt stor vekt på skalerbarhet og personvern samt at utstyret skal være billig og enkelt å installere i alle typer kjøretøy på samme måte som dagens AutoPASS brikke installeres. Dette arbeidet har blitt aktualisert med konseptvalgutredningen om veiprising der utgangspunktet er omleggingen av avgiftssystemet for veibruksavgift nå som en større og større andel av kjøretøy er elektriske og ikke lenge betaler avgift via drivstoffpumpene.

Ola Martin Lykkja er utdannet sivilingeniør fra NTH (Norges Tekniske Høyskole). Han har jobbet med veiprising og C-ITS produkter i Q-Free siden 2009 og er prosjektleder for både nasjonale og EU prosjekter i Q-Free. Han deltar også i standardiseringsarbeid i ETSI og CEN innenfor fagfeltet.

Digitaliseringens rolle i kollektivtrafikken - Innovasjon i komplekse tider

Bjørn Oscar Unander – leder forretningsutvikling, Ruter

Skal Ruter nå sitt ambisiøse mål om å gi alle mennesker i Oslo-regionen en følelse av bevegelsesfrihet holder det ikke å lage et "digital ferniss" rundt et analogt system vi må tenke nytt rundt hele modellen. Vi må gå fra å samle data og analysere i etterkant til å ta den i bruk i sanntid, til dette bruker vi kunstig intelligens slik at vi i det digitale kundegrensesnitt kan vi være til stede hos kunden i beslutningsøyeblikket og komme med et tidsriktig kompetent reiseforslag.

Bjørn er utdannet statsviter ved NTNU og er leder av forretningsutvikling i Ruter As. Frem til mars 2023 ledet jeg Plan og infrastruktur samme sted. Før det har jeg vært daglig leder for Analyse & Strategi og forretningsområdeleder for By og samfunn i Multiconsultkonsernet. Bjørn Oscar har lang erfaring fra prosess- og prosjektledelse og strategisk planlegging med inngående kunnskap om samferdselsstruktur og samfunnsutvikling. Startet jobbkarrieren i Oslo kommune blant annet som spesialrådgiver i byrådsavdeling for miljø og samferdsel og som controller i Samferdselsetaten (nå Bymiljøetaten).

Hvorfor er det vanskelig å ta i bruk ny teknologi innen transportsektoren?

Hanne Seter – seniorforsker, Sintef

Lurer du på hvorfor det ofte er så vanskelig å ta i bruk ny teknologi innen transportsektoren? Dette innlegget utforsker hvordan man ved bruk av tverrfaglige forsknings- og innovasjons-prosjekter kan overkomme barrierene for å ta i bruk ny teknologi innen transportsektoren. Innlegget baserer seg på erfaringer opparbeidet gjennom en årrekke innen piloterings- og uttestingsprosjekter, og peker på hvordan man på best mulig måte kan rigge denne type prosjekt for å mest mulig nytte.

Hanne Seter (PhD statsvitenskap) jobber som seniorforsker på SINTEF ved avdeling Mobilitet. Hanne jobber med anvendelse av teknologi i transportsystemet, inkludert brukerundersøkelser, evaluering av teknologi, og myndighetenes rolle i uttesting og implementering. Fokus på å teste og pilotere teknologi, samt å lære hvordan man skal samhandle for at teknologien skal bli mest mulig nyttig for samfunnet som helhet. Hanne er også arbeidspakkeleder for evaluering i EU-prosjektet MODI.

Å dele eller ikke dele – det er spørsmålet

Trond Hovland – Managing Director, ITS Norway

Innlegget utforsker hvordan kunstig intelligens, naturlig intelligens og intelligente transportsystemer er avhengige av datadeling for å muliggjøre smartere deling av transportmidler og skape bærekraftige løsninger vi trenger i dag.

Trond har vært administrerende direktør for ITS Norway (Intelligent Transportation Systems Norway) siden 2009. Før det jobbet han i nesten 18 år for Statens vegvesen, hvor han hadde flere lederposisjoner og ledet store anskaffelsesprosjekter innen IKT for vei- og trafikkdata.

Software Defined Vehicles (SDV) – lær deg nok om SDV til å ta praten ved kaffemaskinen

Frode Kjos – Director | Operation and Technology Transformation, Deloitte

"Datamaskin på hjul" er blitt samlebegrep etter hvert som bilene er mer avanserte gjennom sikkerhetsløsninger, digitalisering og oppdateringer av funksjonalitet gjennom skyen. Frode vil i sin presentasjon gå gjennom de ulike kategoriene som sammen omtales som Software Defined Vehicles.

Frode har siden 2015 arbeidet med internasjonale aktører innen Mobility as a Service (MaaS), elektrifisering, mobilitetsløsninger, selvkjørende kjøretøy og lokasjonsbaserte tjenester. Til daglig jobber Frode i konsulentselskapet Deloitte hvor han deltar i flere internasjonale faggrupper innen mobilitet og transport.

Nysgjerrighet, innsikt, data og automatisering

Sven Lunøe Pihl – leder forretningsutvikling, Bouvet

Hvorfor har det skjedd så mye innenfor samferdsel? Hvordan har prosessene startet , og hva kan vi lære at dette for å løse mer kortsiktige utfordringer, som punktlighet, klimahendelser og elektrifisering, og mer langsiktige problemstillinger, som eldrebølgen?

I løpet av de siste fem årene har Bouvet gjennomført mer enn 20 små og store utviklingsoppgaver sammen med våre kunder i samferdselssektoren.

Disse oppgavene har variert fra forutsigbare prosjekter, som applikasjonsmodernisering, til mer strategiske initiativer innen tjenesteforbedring. Samtidig har en betydelig andel av utviklingsoppgavene vært av innovativ karakter, med mange vellykkede resultater – enten i form av implementerte løsninger eller verdifulle erfaringer som danner grunnlag for fremtidige steg.

De fleste av våre oppdrag har startet med en enkel nysgjerrighet rundt et problem eller en mulighet. Denne nysgjerrigheten fører raskt til et behov for innsikt, som igjen avdekker hvordan data kan brukes til å skape løsninger.

Sven Lunøe Pihl er utdannet Cand Polit fra Universitetet i Oslo og har arbeidet i IT-bransjen siden 1996. I de senere årene har han hatt ulike linjeleder oppgaver i tillegg til å være prosjektrådgiver og prosjektleder for IKT-relaterte strategi-og omstillings prosjekter I samferdselssektoren og energisektoren.

Som leder for Forretningsutvikling har Sven ansvar for forretningsutvikling, tjenesteutvikling og koordinering av tverrfaglige intitiativer innenfor KI og Skyteknologi. Sven er også medlem av styret i ITS – Norge.

Alle vil, men ingen får det til?

Kristian Gravdal – direktør for digitale tjenester, Entur

Hva kan vi få til om det offentlige deler mer og bedre data?
Det er dessverre ingen selvfølge at det offentlige samarbeider, verken med private eller andre offentlige selskap, men vi kan lage enda mer gull om vi deler mer. Kom og hør.

Alle snakker om å dele mobilitetsdata, men få får det til. Hvorfor er det sånn?
Hvordan skaper vi økt verdi fra data gjennom samarbeid og deling? Hva står det og skorter på, og hva kan vi få til når vi setter data i arbeid?

Kristian Gravdal er stolt leder av det digitale miljøet i Entur, som bygger digital infrastruktur for mobilitets-Norge. Han er teknolog, og har tidligere jobbet med teknologi og data i blant annet Finn.no, Capgemini og Norsk Rikstoto. Han er også styremedlem i ITS Norway.

Bilde krediteres: Moment Studio

Side bunn

Søkeresultater

Sidebunn