Hoveddel Side topp

Siden oppdateres fortløpende

The ease of use of AI in AEC

Stjepan Mikulić – Founder | CEO at AI in AEC

In this 30-minute presentation, you can look forward to learning about more than 1000+ AI solutions Stjepan researched and published online in the world's largest free and open database of AEC-specific AI tools and resources called the AEC AI Hub. Stjepan will also talk about his personal favorite apps for productivity and give insights on how to start implementing AI at your company.

Stjepan Mikulic is an AEC professional who's developed the world's largest free database of AEC-specific AI tools and resources called the AEC AI Hub. In his career, he worked as a BIM Coordinator and Project BIM Lead at Sweco and Bjarke Ingels Group, until opening his company a few months ago, where he focuses on educating AEC professionals on AI - its possibilities, implementation and development.

I april ble byggevareforordningen vedtatt i EU-parlamentet

Martin Schreck – fagdirektør, DiBK

Forordningen vil innebære endringer for produsenter, og andre aktører knyttet til regelverket for omsetning av byggevarer, og Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) som tilsynsmyndighet. Det nye regelverket skal styrke harmoniseringen i EU, og bidra til å fremme bærekraft og digitalisering av byggevaremarkedet. Forordningen vil først bli gjeldende i Norge etter at den er tatt inn i EØS-avtalen, og gjort til norsk rett gjennom lov og forskrift.

Martin forteller særlig om endringene som skal fremme digitalisering i byggevaremarkedet, og hvordan disse vil påvirke byggsektoren.

Martin Schreck var ingeniør innen vannvitenskap fra Teknisk Universitet Dresden og har doktorgrad fra Okayama University i Japan. Han har gjennomført en rekke tverrfaglige infrastrukturprosjekter i Norge i forbindelse med vei, havn og jernbane. Han er blant annet også forfatter av den første versjonen av den nasjonale veilederen for bærekraftstandarden CEEQUAL. 

I sin nåværende stilling som fagdirektør i DiBK, koordinerer Schreck Norges bidrag til revisjon av byggevareforordningen under kommisjonens CPR-ACQUIS. Han leder også en strategisk arbeidsgruppe under JTC24 (Joint Technical Committee) som har fokus på standardisering av digitale produktpass (DPP) for realisering av økodesignforordningen (ESPR) og byggevareforordningen.

Digitalisering som fundament for Mestergruppens kommersielle vekst

Mikkel Sandvik – CEO / Konsernsjef, Mestergruppen

Vi er inne i noen krevende år for norsk byggenæring. Likevel er digitaliseringsagendaen i Mestergruppen offensiv.

Mikkel Sandvik vil fortelle om hvordan Mestergruppen rigger eksisterende virksomhet klar for fremtiden ved hjelp av digitale løsninger. Vi vil også få høre om Mestergruppens to interne, kommersielle oppstartsinitiativ: Steddy og Pilarr. Begge initiativene fundamentert i digitale løsninger.

Sandvik har erfaring som CEO hos Dooria, Luxo ASA og som Business Development Manager hos Laerdal Medical. Han har en Bachelor of Science-grad i økonomi og internasjonale anliggender fra University of Colorado Boulder, samt har studert internasjonal økonomi ved Università di Bologna.

Perfekte data

 - Den mest effektive, fleksible, presise og sikre måten for å samle dokumentasjon av deres bygg

Marius Veen Tjessem – forretningsutvikler datafangst, digitalisering og visualiseirng, HRP

HRP Perfekte data handler om å fange, foredle, visualisere, forvalte og sikre data for kunde, og la kunden bestille ønskede leveranser ved behov hos HRP. Dette kan være branntegninger og annen dokumentasjon, prosjekteringsgrunnlag, digitale tvillinger, inspeksjonsmodeller og visualisering. Datafangst gjøres med innvendig og utvending laserskanning, droner og tradisjonell landmåling. Visualisering og modellering utføres etter kundens behov, spesifikasjoner og ønskede format. Oslobygg har prøvd tjenestene i et pilotprosjekt for Nordjordet barnehage, og vi gir innblikk i prosessen med å bestille og utføre datafangst, modellering og produksjon av utvalgte leveranser:

• Digital befaringsmodell.
• BIM-modell.
• Plan- og branntegninger.

BREEAM In-Use sertifisering med Dalux i Olav Thon Gruppen

Tord Edvin Mosdal – Teamleder byggsertifisering, Olav Thon Gruppen

Bygg og eiendomsbransjen får stadig større krav til miljøvennlige og bærekraftige investeringer. Olav Thon Gruppen har gjort veien til BREEAM In-Use sertifiseringer enklere med DaluxFM. De vil fortelle om hvordan Olav Thon Gruppen har effektivisert og forenklet prosessen med å samle inn, dokumentere og organisere nødvendig informasjon for å oppnå BREEAM In-Use sertifisering av eksisterende bygninger.

Standardisert digital samhandling i byggeprosjekter - Slik er det mulig

Thomas Ingvaldsen – Leder for forretningsutvikling – BIM og digitalisering, Cobuilder

Digital samhandling i byggeprosjekter har i flere tiår vært et av de store spørsmålene for byggenæringen. Helt siden bygningsinformasjonsmodellering (BIM) kom på banen som konsept, har ulike aktører og organisasjoner forsøkt å finne en felles måte å sikre at riktig informasjon kommer frem til de ulike prosjektdeltagerne til riktig tid. Konklusjonen har vært mange «nesten»-løsninger, som ikke har fått bred anvendelse i byggenæringen.

En av grunnene til dette har ifølge Thomas Ingvaldsen vært mangel på standardisering og struktur. I denne sesjonen vil han gi et innblikk i hvordan det å stille krav i et byggeprosjekt nå kan gjøres på en effektiv, transparent og kvalitetssikret måte. Med utgangspunkt i Level Of Information Need (LOIN)-standarden, og andre internasjonale BIM-standarder, vil han presentere en fremtidsrettet løsning for å sette informasjonskrav i prosjekter. Han vil også vise til praktisk anvendelse av løsningen fra et av Europas største entreprenørselskaper.

Hør hvordan Isola løste kommende krav rundt DPP, EPD og Åpenhetsloven

Espen Braathe – direktør for marked og forretningsutvikling, GS1

Byggevareprodusenten, Isola, har innført EU-krav som innføres i Norge i løpet av 2024/25.

Terje Menkerud vil fortelle om løsningen, som er levert av APX systems. WMS-løsningen genererer ved ordreavslutning en QR-kode som ved scanning peker til WEB-pakkseddel, som inneholder linker til

DPP - Digitalt Produkt Pass
EPD - Environmental Product Declaration - Miljødata
ESG - Environmental, Social and Governance som er Åpenhetsloven med Miljø- , Sosiale- og  Forretningsetiske

Løsningen henter data fra blant annet NOBB og Factlines.

Resultatet av en strategisk tilnærming på å digitalisere prosessene

Lars Laache – BIM- ansvarlig, Åsen & Øvrelid

Om digitalisering og åpen- BIM er veien, hva var målet?
Hvorfor gjør vi samme feil om og om igjen i våre prosjekter?
Dette er noen av spørsmålene Åsen & Øvrelid stilte seg.
Å få kontroll på informasjon ag dataflyt er viktig for å lykkes med dette og det skulle vise seg at det finnes mye data spredt prosjektene som dessverre er både er lite tilgjengelige og anvendelige.

Lars Laache er BIM- ansvarlig i Åsen & Øvrelid og forteller om deres reise med å digitalisere sine prosesser i selskapet, hva resultatet har blitt så langt og hva veien videre er

Bransjestandard for åpenhetsdata

Marie Loe Halvorsen – Næringspolitisk direktør, Elektroforeningen
Halvard Høilund-Kaupang
– Leder Bærekraft, Mindshift AS
Jørgen Dalen – Prosjektleder, Mindshift AS

Etikk vektlegges i økende grad i kontrakter i byggeprosjekter. Entreprenører opplever flere stikkprøver og mye arbeid med å dokumentere sosiale forhold i produktets verdikjede. Til nå har alle sendt sine egne Excel-skjema til produsentene. Dette skaper inneffektiv informasjonsflyt, og utrygghet blant de som skal kjøpe inn produkter. Nå skal dette endres. 

Elektroforeningen (EFO) har åpnet for å legge åpenhetsdata på produkter i EFO-basen. Samtidig jobber DFØ, Etisk handel Norge og PDT Norge frem en standard for hvordan data skal dokumenteres og utveksles. 

Mindshift har som en del av dette samarbeidet laget en løsning der åpenhetsdata enkelt kan innhentes og deles på tvers av aktører i verdikjeden. Kom og hør hvordan samarbeidet og løsningen gir produsenter og innkjøpere trygghet om at de kontraktuelle vilkåene fra byggherre er oppfylt.

Digitalisering av bransjespesifikke behov med skreddersøm

Sigrid Seigen – Digital Rådgiver, Entreprenørservice
Thomas Hesselberg – Head of Sales Engineering, Appfarm

Behovet for digitalisering i byggenæringen dreier seg om alt fra enkle, små løsninger som effektiviserer en tidligere manuell prosess, til store, komplekse applikasjonsløsninger for spesifikke behov som ikke løses godt nok av hyllevare.
Sammen med Skanska-Eide Entreprenørservice vil Appfarm gå inn på hvordan man kan få ut digitale løsninger som løser disse problemstillingene svært raskt og fleksibelt, uten å måtte skrive kode. Entreprenørserivice vil demonstrere sin løsning for prosjektstyring og dokumenthåndtering for sine brukergrupper, som er utviklet med Appfarm.

Appfarm har sammen med kunder som Skanska, Hæhre, Betonmast, Implenia, LAB Entreprenør og mange flere, løst omfattende og konkrete problemer ved hjelp av applikasjonsutvikling på no-code plattformen Appfarm Create.

Heldigitalisert endringshåndtering og FDV innsamling hos Lnett AS

Merete Grov Haugsgjerd – Fagansvarlig Dokumentkontroll, Lnett AS

Endringshåndtering er en prosess som brukes i prosjekter og organisasjoner for å håndtere endringer på en strukturert og kontrollert måte. I prosjektstyring kan dette inkludere alt fra organisatoriske endringer til teknologiske oppgraderinger. En effektiv endringshåndtering bidrar til å minimere forstyrrelser og risiko, samtidig som den fremmer en smidig overgang til nye metoder eller systemer. Dette krever god planlegging, kommunikasjon og involvering av nøkkelinteressenter. Hovedmålet er å sikre at endringer implementeres på en måte som opprettholder eller forbedrer produktiviteten, samtidig som man tar hensyn til prosjektets behov og mål. Merete vil fortelle hvordan de gikk over fra skjemautfylling i word/PDF og scanning av dokumenter, til å implementere en vellykket digital endringshåndtering ved bruk av Interaxo som ga prosjektene og organisasjonen en fullstendig oversikt over endringsmeldingene i prosjektene.

FDV, (Forvaltning, Drift og Vedlikehold), er et konsept som brukes for å beskrive de ulike fasene av livssyklusen til en bygning, eiendom eller teknisk installasjon. Dette begrepet omfatter alt fra planlegging og administrasjon til daglig vedlikehold og større renoveringsprosjekter. FDV er essensielt for å sikre at bygninger og installasjoner fungerer optimalt, er trygge for brukerne, og oppfyller relevante regelverk og standarder. Merete vil vise hvordan en god FDV-struktur ved bruk av standardisert bygningsdelstabell og Interaxo bidrar til en fastsatt standard som brukerne vil kjenne seg igjen i.

Datainnsikt for smartere beslutninger, mer bærekraftig og attraktive byer, nabolag og bygg

Angie Mendez – Arkitekt/CTO, A-lab
Tom Henriksen
– Partnership Lead Data Insight, Telia

En "Aktiv by" er en strategi for å øke verdiskapningen og attraktiviteten i et prosjekt. Et godt byliv gir betydelige økonomiske fordeler for utbyggere og forbedrer livskvaliteten for innbyggerne.

For å definere karakter og identitet for ulike gater og plasser, må vi forstå mobilitet, innhold, fasader, kantsoner, belysning, klima og sesongtilpasninger i både et lokalt og regionalt perspektiv. Vi bruker smartbydata fra Telia for å analysere sammenhenger og barrierer knyttet til mobilitet for gående, syklende og annen trafikk/logistikk. Innsiktene fra analysene kombineres med kontekstforståelse for å identifisere risikoer og muligheter. Vi har studert t-banestasjonene som katalysatorer for aktivitet i områdene rundt dem, og vi bruker reisedata (trips) for å avgjøre hvilke gamle forbindelser som skal bevares og for å opprette nye.

En stor utfordring er å skape nabolag som trives gjennom faseutviklingen. Det krever å aktivere bygulvet i alle faser og trinnvis utbygging. Derfor er det en verdifull nøkkel å teste det nye programmet i forhold til eksisterende situasjonen. På grunn av høy kompleksitet bør disse viktige avgjørelsene være basert på pålitelige data fra virkeligheten.

Digital Samhandling i bygg- og anleggsbransjen

Roar Kristiansen – Konsulentleder, Evidi
Stian Myrtrøen – Konsulent, Evidi

Fremtidens samhandling for nye prosjekter trenger ikke nødvendigvis bety store investeringer i ny teknologi. Ta i bruk dine allerede eksisterende Microsoft-produkter!

Vår erfaring og innsikt i digital transformasjon gir deg verktøyene du trenger for å styrke din virksomhet i nye bygg- og anleggsprosjekter. Med ulike Microsoft-verktøy som M365, D365, PowerPlatform, Fabric, Azure og mer, kan du effektivt håndtere prosesser, data, dokumenter og informasjon. Vi fokuserer spesielt på SharePoint, som sømløst integreres med andre applikasjoner for å forbedre arbeidsflyten og effektiviteten. Vi deler konkrete eksempler på hvordan disse verktøyene har forbedret samhandling, redusert administrasjon og økt produktivitet i større prosjekter. 

Hvis bærekraftsmålene skal nås, må «bygg i bruk» bidra tungt

Knud Mohn – Rådgiver / MSc, NTNU

Bærekraft er den nye normalen, slik at vi må ha bedre utnyttelse av eksisterende bygg, sa Idar Kreutzer i desember 2022. Som siste næring fikk bygg sin digitale rammestandard i 2018 (ISO19650) og del 3 av denne omfatter bygg i bruk, hvor virksomhetene i byggene kan inkluderes i de digitale prosessene kom i 2020.

Bygg består av produkter og utstyr, som enten er innbygget eller tilført for bruk av virksomhetene der. I alle andre næringer har sporing og dokumentasjon vært premissgiverne for lønnsom digitalisering og verdikjedebygging. Verdikjeden for byggene er knyttet de fysiske produktene og utstyr. Disse kan spores og dokumenteres.

Innlegget peker både på utfordringer og muligheter for praktisk implementering, og vi har satt fokus på helsebygg og virksomhetene der, siden her er det offentlige «eiere» av alle prosessene. Da burde det kunne legges til rette for offentlig finansiering. Parisavtalen krever store endringer, hvor digitaliseringsprosesser er premissgiveren for å lykkes.

Knud Mohn har 45 års allsidig erfaring i lederstillinger innen byggebransjen både i offentlige og private organisasjoner. Han har vært tilknyttet NTNU (Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk og Institutt for bygg- og miljøteknikk) siden 2020.

Tidligere har han vært 16 år i ledergruppen i Forsvarsbygg (Norwegian Defence Estates Agency). Han har deltatt i FoU innen IKT i både EU-prosjekter og nasjonale prosjekter innen helse, handel, anskaffelser og byggebransjen, i samarbeid med Forsvarsbygg, DNV og SINTEF.

Han har deltatt i standardiseringsarbeid for digitalisering av byggebransjen, inkludert utviklingen av ISO 19650-serien og CEN/TC 442 siden 2005. Ved NTNU har han utviklet BIM-studieprogrammet for å implementere ISO 19650-serien sammen med Bjørn Godager.

Søkeresultater

Sidebunn